Hoe ontwikkel je SAMEN een sterk zorgbeleid en een krachtige leerlingenbegeleiding? 

Het is een uitdaging om om te gaan met de groeiende diversiteit en om de leerlingen (en hun ouders) meer volwaardig te betrekken bij de ontwikkeling van de brede basiszorg en het beleid op leerlingenbegeleiding.  

Hoe kan je echt luisteren naar de stem van de leerlingen?  

Om leerlingen, die ervaringsdeskundigen bij uitstek zijn, gericht te ondersteunen in hun onderwijs- en groeiproces is het dan van cruciale waarde om alle noodzakelijke partners te betreken. Dit kan door interprofessioneel samen te werken.  

Het begrip interprofessioneel samenwerken (Schuman, 2018; Van Zaalen, Deckers en Schuman, 2018) wint steeds meer aan belang en staat uitdrukkelijk voor een actieve rol voor ouders, leerling en andere voor hen belangrijke personen als het gaat over passend arrangeren met het doel ondersteuning, begeleiding of zorg te realiseren die de leerling helpt overeenkomstig zijn mogelijkheden te functioneren en mee te doen. Steeds meer ligt de focus op de sterke kanten van een leerling en op ontwikkelingsmogelijkheden en –perspectief. Een oplossingsgerichte benadering (Cauffman & Van Dijk, 2009) kan hierbij behulpzaam zijn.   

Je ontdekt hier enkele materialen ter inspiratie om naar de stem van leerlingen te luisteren: 

Benieuwd naar hoe (school)teams hun beginsituatie omtrent interprofessioneel samenwerken in kaart brachten of nood aan begeleiding? Neem een kijkje op de projectpagina 'Iedere stem doet ertoe'. 

Contactpersoon