Hoe maak je lessen voor iedereen toegankelijk met universal design for learning (UDL)?

Sinds het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (13 december 2006) zien scholen terecht het belang in van het toekennen van redelijke aanpassingen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Het toepassen van die redelijke aanpassingen in de realiteit van een klas en school blijkt complex. Universal Design for Learning (afgekort UDL) kan hier een antwoord op zijn. UDL voorziet een wetenschappelijk kader om een curriculum te ontwikkelen dat door iedereen, in de ruimst mogelijke zin gebruikt kan worden zonder dat er een specifieke aanpassing of speciaal ontwerp nodig is.  

Je probeert als leerkracht tegemoet te komen aan de verschilende onderwijsbehoeften van individuele leerlingen in een klasgroep via een universeel ontwerp. Je legt hiervoor als leerkracht de nadruk op het positieve effect voor de groep. Gebruik maken van UDL is eerlijker omdat ook tegemoet komt aan de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen zonder officiĆ«le diagnose of attest. Bovendien stimuleer je de leerlingen om hun leerproces zelf in handen te nemen. Je daagt hen uit om de lat hoog te blijven leggen, zodat ze expert worden in hun eigen leren. UDL is ook een opstap om redelijke aanpassingen te realiseren.  

Je kan als leerkracht 9 richtlijnen volgen die je als checklist naast jouw voorbereidingen van leeractiviteiten kan leggen. In onderstaand schema zijn deze richtlijnen samengebracht.  

Wil je meer lezen over universeel ontwerp in de klas en op school? Er zijn 2 brochures digitaal beschikbaar: 

Meer weten? 

Op deze website vind je naast veel theoretische kaders, ook veel praktijkvoorbeelden uit het leerplichtonderwijs: 

Nood aan vorming? Neem contact op met Marijke Wilssens.